Welk fruit kun je beter in de koelkast bewaren dan in de fruitschaal?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
34.5K

Het beste antwoord

Eigenlijk geen. Fruit hoort niet al te koud te staan, maar met dit weer kun je bepaald fruit beter in de koelkast bewaren. Appels en sinaasappels kun je sowieso wel goed gekoeld bewaren. Meloen, ananas, kiwi, pruimen, aardbeien, peren, kersen, nectarines, druiven kun je goed in de koelkast bewaren. Maar doe dat niet te lang, hoe langer het koud staat des te minder de smaak wordt. Bovendien rijpt het niet in de koelkast.

Banaan en mango nooit in de koelkast bewaren, dan worden ze donker. Watermeloen kan ook niet tegen langdurig kou, daar wordt hij slap en rubberig van. Binnen een paar dagen eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

De algemene regel is: fruit uit warme landen bewaar je buiten de koeling. Fruit uit eigen land kan over het algemeen in de koeling bewaard worden.

In de koeling dus bijv appels, peren, bessen etc.
13 jaar geleden
Pruimen, kersen, aardbeien, nectarines en druiven doe ik altijd in de koelkast en ook die conference peren. De rest bewaar ik in de fruitschaal op een zo koel mogelijke plaats.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor het bewaren van groente en fruit in de koelkast is een temperatuur tussen 3 en 10° C het best. Boven deze temperatuur gaat de kwaliteit snel achteruit. Ideaal zijn de groentebak en/of de twee hoogste rekken. Voor welke fruitsoorten geldt dat:
- Aardbeien, bessen, frambozen en ander kleinfruit.
- Appels, maar altijd in een aparte bak (dus nooit samen met groenten of ander fruit).
- Peren, maar niet samen met appels en liefst ook niet samen met groenten en kleinfruit.

Bananen: op een schaal bij kamertemperatuur.
Citrusvruchten: koele berging of kamertemperatuur.
Kiwi: kamertemperatuur of koele berging maar nooit samen met groenten of ander fruit.
Tropische vruchten: kamertemperatuur.

Rijpe appels en kiwi’s geven veel ethyleen af. Koolsoorten, komkommers, broccoli, aubergines en champignons zijn zeer gevoelig voor bederf door ethyleen.
Amadea
13 jaar geleden
Aardbeien, bessen, frambozen enander klei fruit; koelkast
Appelen; koelkast( niet samen met ander fruit)
Bananen; fruitschaal
Citrusvruchten; koele berging of fruitschaal
Kiwi`s; koele berging of kamertemperatuur,( niet samsn met ander fruit)
Peren; koelkast ( niet samen met appelen, groenten en klein fruit)
Tropische vruchten; fruitschaal.

Tomaten, appelen, peren en kiwi geven veel ethyleen vrij, bewaar ze in een aparte schaal of bak. Ethyleen is een natuurlijk rijpingshormoon waarvoor vooral koolsoorten,
komkommer, brocolli, champignons en aubergine gevoelig zijn en waardoor ze sneller bederven.
Probeer wel de fruitschaal niet op een warme plek neer te zetten.
amc
13 jaar geleden
De simpelste vuistregel is hard fruit in de koelkast en zacht fruit (banaan) in de fruitschaal. Maar fruit hoort pas in de koelkast als je het langer als enkele dagen wilt bewaren. Appels kun je in een Bio fresh kast (2 gr) zelf 3 maanden bewaren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bewaar ze in dezelfde omstandigheden waar je ze bij de groenteman hebt gekocht. Altijd goed! Daarnaast groente en fruit in afgepaste porties kopen lang bewaren vermindert altijd de kwaliteit. Bedenk dat wanneer je langer wilt bewaren je de groente moet conserveren door bv. Invriezen, inmaken, etc.